zaterdag 12 maart 2011

Bagdad Film School

Laatst heb ik een hele mooie documentaire gezien. Het gaat over jongeren die een mediastudie (willen) doen in mijn geboorteland Irak. Het zijn jongens en meiden precies zoals ik. In die documentaire volg je hun in hun dagelijkse leven en de dingen die ze meemaken. Bagdad is nog altijd een van de gevaarlijkste plekken op aarde, en dat zie je. De verhalen die je hoort zijn onbegrijpelijk. Elke dag worden er onschuldige mensen vermoord. De leerlingen riskeren ook hun leven omdat werken als journalist in Bagdad erg gevaarlijk is. De vrijheid van meningsuiting is er in Irak niet zoals hier in Nederland. Het is daarom link om over bepaalde politieke onderwerpen je mening te geven of schrijven. Deze documentaire heeft mij erg ontroerd. Voor mij is het allemaal zo vanzelfsprekend dat ik naar school kan gaan, de studie volg die ik leuk vind en leer om mijn mening te versterken. Voor diezelfde studenten in Irak is dat allemaal niet vanzelfsprekend en zij wagen hun eigen leven ervoor, echt bizar. Ik heb zoveel respect voor ze gekregen, omdat ze doorzetten en niet bang zijn om te doen waar zij van houden. Ik wil later zeker iets met documentaires doen, ik hou ervan om naar echte mensen en echte verhalen te kijken die vooral inspireren. Deze documentaire heet Bagdad Film School en ik raad het iedereen aan om het een keer te kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten