donderdag 3 maart 2011

Masterclass 'opiniestuk schrijven'

Een paar dagen terug heb ik deelgenomen aan de masterclass 'opiniestuk schrijven.' Deze masterclass werd gegeven door Arnold Vonk. Het was een enorm leuke en leerzamen masteclass. Zo kwam ik erachter dat Vonk bij de Volkskrant gewerkt heeft. Sinds een half jaar heb ik een abonnement op de Volkskrant.
Tijdens de class gaf Vonk vooral handige tips voor als we ooit een opiniestuk willen aanbieden aan een krant. Zo vertelde hij over de verschillende essentiele contactmomenten. Die bepalen eigenlijk mede of jouw opiniestuk opgemerkt en gepubliceerd wordt. Het eerste contactmoment is de redactie van een krant opbellen en vragen of ze het leuk lijkt als je over een bepaald onderwerp iets schrijft. Dan weet je namelijk al of er uberhaupt behoefte is aan jouw opiniestuk, dat bespaart je eventuele verspilde moeite. Het tweede contactmoment is je opiniestuk opsturen naar een krant. Het derde contactmoment is na een paar dagen weer de redactie opbellen en vragen of ze je opiniestukken hebben ontvangen/gelezen.  Vonk vertelde dat er wekelijks zo een honderd opiniestukken naar een krant opgestuurd worden. De kans is groot dat jouw stuk dan ergens op de stapel belandt en wellicht vergeten wordt. Door middel van deze derde contactmoment herinner je de redactie eraan dat jij een opiniestuk hebt opgestuurd en misschien wekt het hun nieuwsgierigheid en leggen ze jouw stuk bovenop de stapel.
Verder werd ons verteld in welke stijlen je een opiniestuk kunt schrijven en hoelang elk ongeveer moet zijn.

Toen ik mijn opiniestuk van Vonk terugkreeg zag ik dat hij als commentaar erbij had geschreven dat ik mijn opiniestuk een keer opnieuw naar hem kon sturen met verwijzingen naar actualiteiten. Het grappige is dat ik mijn opiniestuk had ingeleverd, een paar weken voordat de allereerste opstanden in Tunesie waren begonnen, ik durf het bijna geen toeval meer te noemen. Dus mijn plan nu is om een nieuw opiniestuk te schrijven over de opstanden in het Midden-Oosten, misschien gecombineerd met dit opiniestuk. Arnold Vonk kan mij er dan misschien bij helpen om het gepubliceerd te krijgen bij de Volkskrant aangezien hij daar veel contacten heeft. Spannend, ik houd jullie op de hoogte!

1 opmerking:

  1. leuk Farah, en is het nog gelukt om je opiniestuk geplaatst te krijgen ?

    BeantwoordenVerwijderen